علت سیاه شدن شمع موتور

همان‌طور که قبلا گفتیم شمع موتور نقش مهمی در فرایند احتراق و جرقه‌زنی دارد. واکنش‌های فیزیکی و شیمیایی که در موتور اتفاق می‌افتند، موجب ایجاد رسوبات کربنی روی شمع می‌شوند.


این رسوبات به رنگ قهوه ای تیره یا دودی هستند. با گذشت زمان و استفاده از خودرو، عمر شمع موتور کاهش پیدا می‌کند و دوده بیشتری می‌گیرد. 


2- خروجی ضعیف کویل ها

کوئل یا کویل (Ignition coil) یک سیم‌پیچ القایی است که وظیفه دارد جریان ضعیف باتری را به جریان قوی‌تر(با ولتاژ بالا) تبدیل و برای شمع‌ها ارسال کند. به عبارت ساده‌تر کویل مسئول تامین برق برای جرقه‌زنی شمع است.


معمولا باتری خودرو می‌تواند حداکثر 12 ولت جریان را تولید کند؛ اما برای جرقه‌زنی و احتراق به اختلاف پتانسیل با ولتاژ بالا نیاز است. در این حالت، کوئل می‌تواند به شما کمک کند. کوئل، با تقویت ولتاژ تولیدی باتری می‌تواند آن را در زمان مناسب به شمع برساند. در این زمان احتراق صورت می‌گیرد. 


وقتی که کوئل ضعیف شود یا مشکل پیدا کند، قادر نیست انرژی الکتریکی را با ولتاژ و قدرت مناسب به شمع برساند. در این شرایط، عملیات جرقه‌زنی و احتراق به درستی انجام نمی‌شود و ممکن است شمع دوده بگیرد. 


3- کثیف بودن فیلتر هوا

هنگامی که فیلتر هوا کثیف می‌شود، عملکرد مناسبی نخواهد داشت. در این حالت، هوای کم و آلوده وارد محفظه موتور می‌شود. هوای ورودی به خوبی با سوخت ترکیب نمی‌شود و عملیات جرقه‌زنی با مشکل مواجه می‌شود. در نتیجه احتراق به خوبی صورت نمی‌گیرد. واکنش‌های شیمیایی و فیزیکی زیادی که روی شمع تاثیر می‌گذارند باعث سیاه شدن رنگ آن می‌شوند.


4- بروز نشتی در حسگرهای اکسیژن

برای اینکه عملیات احتراق به طور صحیح انجام شود باید اکسیژن وجود داشته باشد. اگر هوا و سوخت به اندازه مناسبی ترکیب شوند، احتراق به خوبی صورت می‌گیرد. مقدار اکسیژن ورودی به محفظه احتراق توسط حسگرهای اکسیژن تنظیم می‌شود.


در صورتی که این حسگرها آسیب ببینند، باعث نشتی می‌شوند. در نتیجه تناسب میان اکسیژن و سوخت بهم می‌خورد. ممکن است مقدار بیشتری سوخت وارد محفظه شود. این امر باعث می‌شود تعداد واکنش‌های فیزیکی و شیمیایی که در هنگام جرقه‌زنی رخ می‌دهند، بیشتر شوند. به این ترتیب سر شمع دوده می‌گیرد و سیاه می‌شود. 


5- برهم خوردن تنظیمات سیلندر هوای کاربراتور

یکی از مهم‌ترین قطعات سیستم سوخت‌رسانی، کاربراتور است. این قطعه وظیفه دارد مخلوط هوا و سوخت را متناسب با شرایط موتور تهیه کند و به آن برساند. هنگامی که سوپاپ هوا یا سوخت باز باشد، کاربرات می‌تواند سوخت را به صورت پودری درآورد و به داخل موتور ارسال کند. به این ترتیب که ابتدا سوخت را به وسیله هوا مکش می‌کند و بعد از تبدیل کردن به پودر برای موتور می‌فرستد.


اگر تنظیمات سیلندر هوای کاربراتور برهم بخورد، عملکرد درستی نخواهد داشت و باعث سیاه شدن شمع موتور می‌شود. 


معیوب شدن سیستم خنک‌کننده و قفل شدن و گیر کردن ساسات، پاسخ‌های دیگری هستند که می‌توان برای سوال « چرا شمع موتور خودرو سیاه می شود؟ » ارائه کرد. 


https://silverbookco.com/

[ بازدید : 1 ]

[ چهارشنبه 18 بهمن 1402 ] 16:32 ] [ admin ]

[ ]

تابلو دکوراتیو نسلینو وبینو طراح سایت قم آسال تهویه (شرکت تهویه مطبوع در قم) بیگ بلاگ دانلود فیلم هندی کاهش حجم عکس ساخت وبلاگ ساخت ایمیل سازمانی قاب عکس لباس خواب پلکسی رنگی giraffeplanner برسادیس
دانلود فیلم امیر نظری آکادمی هلپ کده مجله اینترنتی رهاکو هنگ درام جارو استخری وی موبایل ال تی پارت summer mocktails خرید ملک در دبی Why is Persian food good کلروفیل چیست تابلو دکوراتیو
بستن تبلیغات [x]